آموزشگاه تخصصی ریاضی ویژن
زندگینامه جان کارمک برنامه‌نویس, محقق هوافضا و مهندس واقعیت مجازی

برنامه‌نویس، محقق هوافضا و مهندس واقعیت مجازی، کسی که «الگوریتم برگشتی کارمک» به اسم او نام‌گذاری شده. جان کارمک یکی از بزرگان صنعت بازی‌های رایانه‌ای و به ضرس قاطع از نوآورترین‌های این صنعت است.

کارمک همسرش کاترین را اولین بار در ۱۹۹۷ دید؛ با هم قرار گذاشتند در ۱/۱ سال ۲۰۰۰ عقد کنند که همین طور هم شد؛ اما قرار بود مراسم عمومی ازدواج را در جزایر هاوایی برگزار کنند که این یکی به خاطر استیو جابز محقق نشد؛ او از آن‌ها خواست به خاطر مراسم MacWorld Expo که در ۵ ژانویه تاریخ خورده بود مراسم ازدواج‌شان را به تعویق بیندازند؛ آن‌ها هم آخر سر از برگزاری آن منصرف شدند و به تهیه یک ویدیوی یادگاری رضایت دادند. فرزند پسر جان و کاترین در سال ۲۰۰۴ به دنیا آمد.

اما بعد از سال‌ها که از انتشار اولین بازی کارمک می‌گذرد دیگر آن‌چنان وقت برای بازی کردن بازی‌های سبک تیراندزی اول شخص اختصاص نمی‌دهد؛ بازی‌هایی که خودش در شکل‌گیری و محبوبیت‌شان نقش به‌سزایی داشت. البته کارمک اصولا خیلی اهل بازی کردن هم نیست.«هر وقت به دلیلی مجبور به بازی کردن شوم با پسر شش ساله‌ام گیم‌های Wii را بازی می‌کنیم. کلا با همه بازی‌های ماریو خیلی حال می‌کنم… با Killzone یا باقی بازی‌های تیراندازی اول شخص جدید حال نمی‌کنم

«جان دی. کارمک» (John D. Carmack) در ۲۰ اوت ۱۹۷۰ در شهر کانزاس به دنیا آمد. پدرش استَن، گزارشگر اخبار در تلویزیون محلی بود. رابطه جان و رایانه خیلی زود و از دوران کودکی شکل گرفت. در خاطرات او آمده وقتی ۱۴ سال داشت با چند تن هم‌دست می‌شود تا رایانه Apple II یک مدرسه را بدزدند.

کارمک با همان سن کم اطلاعات خوبی از شیمی داشته و با استفاده از ترکیباتی پنجره ورودی را آب می‌کند؛ اما از بد بیاری بچه‌ها، یک تکه از آن روی زمین می‌افتد و دزدگیر مدرسه به صدا در می‌آید. پلیس کارمک را دستگیر می‌کند و به خاطر سن کمش به یک سال بازپروری محکوم می‌شود. اما جانِ نوجوان آن‌قدر شیفته رایانه شده بود که در هیچ شرایطی رهایش نکند.

او به یادگیری شخصی برنامه‌نویسی ادامه می‌دهد. بعد از دبیرستان که آن را در مدرسه شاونی گذراند به دانشگاه Missouri-Kansas City می‌رود. دو ترم درس می‌خواند ولی از ادامه تحصیلات عالی منصرف می‌شود و با تکیه بر توانمندی‌هایی که تا آن موقع کسب کرده بود کارمزدی (Freelancing) برنامه‌نویسی می‌کند.

چندی بعد شرکت سافت‌دیسک، کارمک را برای کار روی Softdisk G-S استخدام می‌کند. او در آن‌جا با «جان رومرو» (John Romero) و چند تن دیگر آشنا می‌شود که بعدها هسته اصلی شرکت‌شان یعنی «اید سافتویر» (id Software) را تشکیل می‌دهد. کمی که می‌گذرد سافت‌دیسک تیم آن‌ها را مسئول پروژه‌ی بازی کوتاه مدت و دوماهانه‌ای به نام Gamer’s Edge می‌کند. این بازی برای رایانه‌های شخصی IBM ساخته شده شده بود. در ۱۹۹۰ تیم کارمک-رومرو اولین بازی از سری Commander Keen را ساخت و توسط شرکت Apogee Software منتشر کرد. پس از این کارمک سافت‌دیسک را ترک کرد تا به اتفاق باقی اعضا، شرکت اید سافتویر را تاسیس کند.

کارمک پیشگام و رواج‌دهنده بسیاری از روش‌ها در طراحی گرافیک رایانه‌ای است؛ از جمله: Adaptive Tile refresh در بازی Commander Keen، Raycasting در Hovertank 3-D، Binary Space Partitioning که اولین بار در بازی Doom به کار رفت، Surface Caching که برای توسعه Quake ابداع شد، Carmack’s Reverse که نوآوری شخصی خودش برای بازی Doom 3 بود و MegaTexture که نخستین بار در بازی Enemy Territory: Quake Wars استفاده شد.

 

مطالب مرتبط :
زندگینامهافرادمعروفبیوگرافیافرادموفقجانکارمکبرنامهنویسمحققهوافضامهندسواقعیتمجازی

  • تکمیل کلیه کادرها الزامی است .
  • مجاز به استفاده از کدهای HTML نمیباشد .
  • حاصل جمع یا تفریق عبارت قرمز رنگ را در کادر کد امنیتی وارد نمایید .
نام *
ایمیل *
پیام *
حداکثر 1000 حرف
 
کد امنیتی *۴۰ + ۹ =
 
VISION