آموزشگاه تخصصی ریاضی ویژن

کلاس کارگاه ریاضی

 همان طور که می دانید دانش آموزان برای حل اغلب سؤالات بین المللی ریاضی نیازمندند تا در آموزش های خود، ریاضی را لمس کنند ، درک کنند و به کار بگیرند و آن را کاملا" بفهمند و نه این که ریاضی را حفظ کنند زیرا هر حفظ کردنی محدودیت و چهارچوبی دارد و فقط این خلاقیت است که بی حد و مرز است در کلاس های کارگاه ریاضی دانش آموزان تمام این مراحل را طی می کنند و در آخر ریاضی را کاملا" وارد زندگی خود می کنند زیرا می توانند از آن استفاده کنند و در نهایت نگاه ریاضی پیدا می کنند

کلاس های کارگاه ریاضی یکی از جدیدترین روش های آموزش درس ریاضی است که اولین مذیت کلاس کارگاه ریاضی از بین بردن ترس از ریاضی وبرطرف نمودن اشکالات کار تدریس ریاضی  (که در متن ذیل توضیح داده شده است) می باشد

خشک بودن کلاس درس ریاضی، نبود تنوع در روش تدریس، رابطه های سنگین ریاضی و درک نکردن مفهوم واقعی آن، کمبود وقت تدریس، نبود ارتباط بین معلم و دانش آموز، نبود همکاری و فعالیت گروهی میان دانش آموزان، تشویق نشدن شاگرد به شرکت در مباحث ،احترام نگذاشتن به شاگردان ضعیف، عدم درک تفاوت فردی شاگردان، سطحی بودن هدف آموزش، روش سنتی معلم مدار، تکیه بیش از حد فقط به جزوه معلم در هنگام مطالعه، از مهمترین اشکالات کار تدریس ریاضی می باشد که یک معلم فعال باید آن ها را در کلاس در نظر گیرد تا آموزش او لذت بخش و یادگیری فعال و دائمی ایجاد گردد .

نمره هاي پايين از درس رياضي، پيش زمينه هاي ذهني، آموزگاران جدي و سختگير، روش هاي تدريس اشتباه، عدم توجه به مراحل رشد ذهني کودکان و آزمون هاي پيچيده پي درپي، همگي مي توانند موجب بدبيني دانش آموزان نسبت به درس رياضي شوند.

عدم تسلط بر انجام چهار عمل اصلي و اوليه رياضي، درک مساله و راه حل آن موجب کاهش اعتماد به نفس دانش آموز در يادگيري درس رياضي مي شود و اين چرخه ضعيف ،ندانستن، بي علاقگي و بيزاري از درس رياضي، موجب دوري گزيدن از کليه درس هاي مرتبط با رياضي «هندسه، ترسيم، جبر، مثلثات و...» در آينده مي شود. که در کلاس های کارگاه ریاضی مرکز ریاضیات ویژن یادگیری ریاضی از طریق تجربه کردن، سئوال کردن، کشف کردن، نقض کردن، توضیح دادن ، بحث کردن صورت میگردد،


مباحثی   که  در کارگاه  ریاضی به دانش آموزان   یاد می گیرند :

 1: كمك به پرورش هوش منطقي رياضي و پرورش خلاقيت در دانش‌آموزان

 2:  ايجاد نظم فكري و ابتكار عمل و تفكر منطقي

 3: به‌كارگيري اعمال رياضي در زندگي روزمره و رسيدن به اهداف مورد نظر

 4 : يافتن روش حل مسأله توسط دانش­آموز و رسيدن به سازمان‌دهي ذهني و فكري

5 : آشنايي با سطح، محيط، حجم

6: آشنايي با واحدهاي سنجش طول، سطح، مايعات، جرم (سوم تا پنجم)

7:  آشنايي با مفهوم اعداد، ترتيب اعداد و آشنايي با ارقام و استفاده در جدول ارزش مكاني

 8 : آشنايي با چهار عمل اصلي در رياضيات و نماد آن‌ها و به‌كارگيري آن‌ها. (پنج پايه)

9:  آشنايي با كسر متعارفي و مقايسه كسرها، عدد مخلوط و چهار عمل اصلي در رابطه با آن‌ها (سوم تا پنجم)

10:  آشنايي با اشكال هندسي مثل استوانه، مكعب، مربع و متوازي الاضلاع (پنج پایه)

11 : آشنايي با مفاهيم كمتري، بيشتري و مساوي (اول ابتدائی)

12 : ) آشنايي با درصد، نسبت و تناسب (پنجم)

 13: )آشنايي با زاويه و نيمساز ) (پنجم)

14  :  آشنايي با انواع خطوط (باز و بسته، راست و ...) (اول) (خط راست كلاس دوم )

15  : ) آشنايي با زمان (ساعت). (دوم تا پنجم)

16 : آشنايي با پول و محاسبات آن. (دوم)

 17: )  تشخيص اعداد زوج و فرد) (دوم)

18: )  استفاده از بازي و رياضي به­عنوان سرگرمي و پرورش خلاقيت (دوم تا پنجم)

19: )  آشنايي با خط تقارن و به‌كارگيري آن در هنر با استفاده از رنگ­ها) (اول به بعد)

 20 : )  آشنايي با محور اعداد در محاسبه چهار عمل اصلي (دوم به بعد)

21 : )آشنايي با تقويم، روز و ماه و سال و فصل (دوم)

22 : )آشنايي با نمودارها و طريقه رسم نمودار)

 23 :  آشنايي با وسايل اندازه‌گيري (ترازو، متر، ليتر، نقاله، گونيا) (دوم به بعد)

24 : )استفاده از فرمول‌ها و قوانين رياضي در رسيدن به اهداف مورد نظر در زمان كم)

 25 : آشنايي با نحوه ساختن اجسام هندسي (پنجم)

 26 : )آشنايي با ميانگين و كاربرد آن (پنجم)

27 : )آشنايي با ضلع، قطر، طول، عرض، ارتفاع و شعاع (دوم به بعد)

 28 : )آشنايي با اعداد اعشار (پنجم)

29 : )تبديل واحدها به يكديگر (دوم به بعد)

30 : آشنايي با خطوط موازي و متقاطع. پل، تير برق­ها 

31 : آشنايي با انجام اعمال ذهني بدون استفاده از وسايل  

32: آشنايي با بخش‌پذيري اعداد (پنجم)

هدف کلی مرکز تخصصی ریاضیات ویژن  از کارگاه  آموزش ریاضی

آشنا ساختن دانش‌آموزان با مفاهيم رياضي

ايجاد علاقه­مندي به رياضي و مفاهيم آن

كاربرد مفاهيم رياضي در زندگي روزمره. اهداف جزئی

آموزش عددنويسي و خواندن اعداد از پايه اول

آموزش چهار عمل اصلي در رياضي از پايه اول

آشنا شدن با هندسه (اشكال هندسي، نام و اجزاي آن‌ها، شباهت­ها و تفاوت­ها) از پايه اول

 يادگيري محيط و مساحت اشكال هندسي از پايه سوم

 آموزش ساعت از پايه دوم

 شناخت پول و استفاده از آن از پايه اول

 آشنايي با اوزان و طريقه محاسبه آن از پايه اول

 آشنايي با واحدهاي اندازه­گيري استاندارد جهاني از پايه دوم

 يادگيري كسر و انجام محاسبات كسري از پايه سوم

 يادگيري درصد و نسبت و تناسب و حل انواع مسائل مربوط به آن از پايه پنجم

كاربرد عددنويسي و چهار عمل اصلي در زندگي روزمره

كاربرد مفاهيم هندسي و اشكال آن‌ها در زندگي

به‌كارگيري انواع محيط و مساحت در زندگي و محيط پيرامون خود

استفاده از ساعت در طول شبانه روز

استفاده از واحدهاي وزن و متر و ... در زندگي و حل مسائل

علاقه­مندي به انجام محاسبات و تمرين­هاي رياضي

ايجاد اعتماد به نفس و روحيه­اي شاد در فراگيران

استفاده از هوش­هاي چندگانه در پرورش هوش منطق رياضي

تقويت تفكر، حافظه، ‌درك و خلاقيت در حل مسائل

ايجاد تفكر منطقي و طرح پرسش هنگام برخورد با مسأله

استفاده از الگوهاي صحيح حل مسأله در هر مقطع سني

تقويت حس سازندگي و ابتكار در دانش‌آموزان تيــــم

پرورش قواي ذهني، ايجاد نظم فكري و بالا بردن قدرت تفكر

كاربرد رياضي در زندگي روزمره (محاسبات، مقياس، نسبت­ها، واحدها، ‌استفاده از پول، ساعت)

كشف قوانين توسط خود دانش‌آموز

پرورش قدرت خلاقيت و ابتكار و ايجاد حس كنجكاوي براي كشف مجهولات

پرورش مهارت برقراري ارتباط

 يادگيري استفاده از حواس مختلف خود و ايجاد ارتباط بين آن‌ها

ايجاد شوق و علاقه‌مندي به رياضي

آموزش محاسبات جهت استفاده در زندگي روزمره

يادگيري روش حل مسأله براي مواجهه با مسائل زندگي

به كارگيري رياضيات در علوم مختلف

استفاده از ابزار (متر، ظروف مخصوص گنجايش، قيچي)  

مطالب مرتبط :
کلاس کارگاه ریاضیکلاس گروهی کارگاه ریاضیدبیر کارگاه ریاضیکلاس گروهی پژوهش ریاضی

VISION